Астрономи виявили дивну чорну дірку в Чумацькому шляху

У зоряному скупченні в галактиці Андромеди, також відомої як М31, астрономи вивчили зміни у світлі і виявили чорну дірку, маса якої майже 100 000 разів перевищує масу Сонця.

Це ставить чудовисько в режим «проміжної маси», одночасно невловимої та дуже затребуваної астрономами через питання, на які вони можуть відповісти. У цій роботі, - пише міжнародна група астрономів під керівництвом Ренукі Печетті з Ліверпульського університету Джона Мурса у Великобританії, - ми використовуємо моделі маси високого дозволу та кінематику, щоб представити виявлення чорної діри проміжної маси (IMBH) сонячної маси ~ 100 000 сигма».

Чорні дірки – дуже оманливі звірі. Якщо тільки вони активно не накопичують матерію — процес, що генерує надзвичайно яскраве випромінювання, — вони не випромінюють світло, яке ми можемо виявити. Тому їхній пошук — це справа детектива, який дивиться на те, що відбувається в навколишньому просторі.

Одним із таких ключів до виявлення чорної діри є орбіти об'єктів навколо неї. Більшість чорних дірок, які ми виявили за допомогою різних методів, поділяються на два діапазони за масою. Є чорні дірки із зірковою масою, що приблизно в 100 разів перевищує масу Сонця, і надмасивні чорні дірки, які починаються в низькому діапазоні — приблизно в мільйон разів більше маси Сонця (і можуть ставати неймовірно товстими звідти).

У середині знаходиться діапазон, що класифікується як проміжний, і сказати, що ці чорні дірки виявляються рідко - значить применшити. На сьогоднішній день кількість виявлених IMBH залишається неймовірно низькою. Це трохи дратує; без чорних дірок проміжної маси вчені намагаються зрозуміти, як можуть співіснувати два дико різних режими маси.

Стійка популяція чорних дірок у проміжному діапазоні мас могла б допомогти нам усунути цю прогалину, пропонуючи механізм, за допомогою якого чорні діри зоряної маси можуть стати гігантами. Це призводить до Андромеди, а точніше, до кульового зоряного скупчення всередині Андромеди під назвою B023-G078. B023-G078 є найпотужнішим зоряним скупченням такого роду в галактиці, приблизно сферичним зоряним скупченням, гравітаційно пов'язаним зі швидкістю 6,2 мільйона сонячних мас. Згідно з моделями, такі скупчення можуть утворюватися, коли одна галактика поглинає іншу. Це дуже поширене явище; Чумацький Шлях робив це кілька разів, як і Андромеда.

Глобулярні скупчення можуть бути тим, що залишається від галактичних ядер невеликих галактик, які поглинаються більшими, з чорними дірками та рештою. Саме так Печетті та його колеги вважають історію походження B023-G078.

Вони вивчили металевий склад скупчення, ґрунтуючись на тонких ознаках у світлі, що випускається ним, і визначили, що його вік становить близько 10,5 мільярдів років, а металевість схожа на металевість інших галактичних ядер, відірваних від Чумацького Шляху. Потім вони вивчили, як зірки рухаються навколо центру скупчення, щоб спробувати розрахувати масу чорної дірки, яка там повинна бути. Результат становив близько 91 000 сонячних мас, що становить приблизно 1,5 відсотка від маси скупчення.

Це дозволяє припустити, що батьківська галактика B023-G078 була карликовою галактикою масою близько 1 мільярда сонячних мас. Маса Великої Магелланова Хмари, карликової галактики, що обертається навколо Чумацького Шляху, оцінюється в 188 мільярдів сонячних мас, а Андромеди — близько 1,5 трильйони сонячних мас.

Астрономи, Чорні дірки